Thursday, May 21, 2009

cinta....

Cinta. Tak pernah aku rasa nikmatnya cinta. Tapi seringkali aku terasa bahangnya cinta. Bagai hati ditenggelami lautan kasih terus hanyut dibuai mimpi indah, dihempas badai untuk mencari cinta sebenar. Namun ia hanya sekadar jatuh cinta semata-mata. Terus hanyut hingga lemas dalam lautan kasih itu. Tiada huluran tangan yang mampu ku capai untuk menyelamatkan cinta ku. Hanya sebelah tangan ku yang bertepuk sehingga tertampar diri sendiri, barulah tersedar dari mimpi ngeri itu.

Bila cinta berada depan mata ku. Kenapa secebis perasaan tidak timbul dalam hatiku. Telah dilempar cintanya padaku. Tapi tidak kusambut lalu membiarkan ia tenggelam dalam lautan. Telah jelas pintu hatinya terbuka untuk ku. Tapi aku terus teraba-raba dalam terang. Mencari cinta yang takkan kutemui, sedangkan cinta itu ada disisi. Kerana hatiku tertutup. Benarlah katanya. Cinta itu buta. Sehingga ia tercegat depan mata pun aku tak peduli.

Bila cinta pergi meninggalkan aku. Baru ku rasa kesepian dan keseorangan. Kerinduan mencengkam di setiap benak jiwa ku. Meronta-ronta menagih cinta darinya. Hingga aku tak terdaya untuk berpijak dibumi nyata ini. Namun bagai mustahil bagiku untuk merayu cintanya kembali kerana hatinya telah tertutup buatku. Hingga bayang pintunya tidak lagi kelihatan. Aku terus teraba-raba dalam terang yang kian kelam.

Namun aku gagahkan diri untuk mencari cinta lagi. Dari utara ke selatan aku susuri. Dari timur ke barat aku jelajah. Laut dalam aku selam. Gunung tinggi aku daki. Hingga lubang cacing aku mencari. Namun tak ku temui. Kerana cinta telah pergi meninggalkan aku sendiri, terkontang kanting dalam perahu yang semakin karam. Tiada apa yang akan ku temui dalam kelam. Hanya duduk termanggu harap cinta akan datang.

Bila aku menanti kehadiran cinta. Adakah mampu aku bertahan hingga seribu tahun lagi. Sedangkan seminit ku nanti, bagai menanti siang tika fajar menyinsing. Sedangkan sehari ku nanti, bagai menanti bulan jatuh ke riba. Takkan kesampaian hingga akhir hayat ku. Hingga tiada lagi harapan untuk ku impikan. Hanya terus menanti entah sampai bila.

Hargailah cinta yang hadir pada mu. Tutup mata, lihat hatinya. Tutup telinga, dengar kata hatinya. Tutup mulut, berkatalah pada hatinya. Kerna cinta itu takkan datang jika kau memanggilnya. Cinta itu takkan jumpa jika kau mencarinya. Cinta itu takkan muncul jika kau menantinya. Cinta itu datang dengan sendiri tanpa dipaksa. Jangan kau tanya perasaan mu padanya. Sedangkan perasaan itu akan membuatmu berbelah bahagi. Tanyalah pada hatimu. Kerana perasaan itu datang dari hati. Hati yang mengawal perasaan. Hati suci yang mewujudkan perasaan. Hati suci yang membahagiakan sepanjang hayatmu. Wassalam…

Bila cinta depan mata
Secuit perasaan tak terasa
Ku dongak ke langit, ku tolak ke tepi, terbiar begitu sahaja.

Bila cinta itu pergi
Ia takkan kembali
Rindu mencengkam, jiwa meronta, sepi aku sendiri

Bila cinta ku cari
Pelusuk dunia aku susuri
Hingga lubang cacing aku mencari, namun tak ku temui

Bila cinta ku nanti
Takkan tahan seribu tahun lagi
Bulan jatuh ke riba pun takkan menjadi.

Jangan jadi seperti ku
Hargailah cinta di depanmu
Kerna cinta datang bukan selalu…

No comments:

Post a Comment