Thursday, May 7, 2009

RELEVENKAH....

Masuk kandang kambing mengembek.
Masuk kandang harimau mengaum.

Daripada pemahaman yang dapat ditafsirkan, peribahasa ini digunakan oleh orang dahulu sebagai panduan untuk pengembara atau pemastautin yang datang merantau ke tempat orang. Dimana mereka perlu menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling dari segi budaya, cuaca dan sebagainya.

Tapi secara ironiknya kenapa kita perlu mengembek bila masuk kandang kambing. Padahal kita bukan seekor kambing. Dah tentu perbuatan tersebut akan mengambarkan kita seekor kambing. Dan mengikut daripada penafsiran kambing jantan yang dominan dalam kandang tersebut, kita adalah kambing dari luar yang datang untuk mencabarnya sebagai ketua kambing. Sudah tentu kambing itu akan berasa tergugat dan tercalar reputasinya apabila ada kambing lain hendak merampas kuasa takluk jajahannya. Walaupun niat kita cuma untuk memahami sosio budaya kambing tersebut, tetapi apa daya seekor kambing untuk memahami psikologi seorang manusia. Maka kambing jantan terpaksa bertindak untuk mempertahankan kegemilangannya. kita yang berpura-pura menjadi kambing ini akan mendapat bahana daripada tindakan kita itu mengikut hukum hakam kambing. Itulah lumrah alam kita tak mampu untuk mengubahnya. Tapi kita diberi akal fikiran untuk memanfaatkan apa yang ada disekeling kita.

Begitu juga maksudnya bagi orang timur yang merantau ke barat. Kenapa perlu kita mengikut budaya barat yang telah terang-terangan bertentangan dengan adab kita sebagai orang timur. Ini disebabkan dari kecil lagi minda kita telah dijamu dengan pepatah ini. Ditambah pula dengan faktor ketidakupayaan akal fikiran kita untuk mentafsir pepatah tersebut mengikut situasi yang sesuai dengan adab dan sopan sebagai orang timur. Tambahan pula syaitan menghembus ayat-ayat nya ke telinga kita yang 100% menurut gelora nafsu unutuk menikmati syurga dunia. “Sekali dituruti bisikan syaitan, kita telah pun menjadi hambanya”. Itulah skrip P Ramlee dlm cerita Dr.Rushdi.

Jadi, Secara realistiknya apabila masuk kandang kambing bawa baldi. Boleh perah susu kambing. Dan kambing jantan yang dominan akan mengerti kita bukan dari spesisnya yang menggugat reputasinya dan kita hanya menjalankan tugas sebagai pemerah susu. Mungkin tidak akan berlaku ketidaksefahaman antara kedua2 belah pihak yang boleh menyebabkan ensiden yang tidak diingini.

Begitu juga tafsirannya bagi petikan masuk kandang harimau mengaum. Kena imagine sendiri la macam mana situasi nya nanti. Oleh yang demikian, pepatah ini dah jadi macam tak releven pada masa kini. Mungkin terpaksa diubah suai untuk menjelaskan lagi penafsirannya.

Masuk kandang kambing bawa baldi….
Masuk kandang harimau bawa cemeti…

No comments:

Post a Comment